Strategie

Wat voor strategie past bij jouw doelgroep en doeleinden?

De keuze voor een warme of competente chatbot wordt gezien als strategie. Zodra de doelgroep en doeleinden zijn geformuleerd kun je makkelijker een keuze maken of hier een warme of competente chatbot op aansluit. Door te pionieren met context in de richtingen warm en competent blijkt dat een warme chatbot meer sympathie uitstraalt en meer geruststellend is. De warme chatbot stelt meer vragen in plaats van alleen maar informatie te zenden. De competente chatbot straalt daarentegen meer formaliteit en professionaliteit uit. De competente chatbot is welbespraakt, geeft concrete en duidelijk antwoorden en zegt waar het op staat.

 

Kenmerken van een Warme chatbot

Voorbeelden van kenmerken van een warme chatbot kunnen zijn: meer sympathie, pauzes in de dialoog, vragen stellen in plaats van informatie zenden, behulpzaam, ondersteunend, luisterend oor en eerlijk.

 

Kenmerken van een Competente chatbot

Voorbeelden van kenmerken van een warme chatbot kunnen zijn: concreet en duidelijke antwoorden, goed voorbereid, welbespraakt, vakkennis, neemt regie, feitelijk, krachtige zinnen

Stap 4