Doelgroep

Het definiëren van de juiste doelgroep

De doelgroep bepaling richt zich op de specifieke wensen en overeenkomsten van (potentiële) klanten. Zodra je als organisatie weet waar je klanten behoefte aan hebben, kun je hier de producten of diensten op aanpassen. Hoe scherper en beter de doelgroep is afgebakend, hoe beter de organisatie kan inspelen op de wensen van haar klanten.

 

Wie is het?

Hoe definieer je dan de doelgroep? Stel jezelf vragen. Maak een lijst met standaard kenmerken van klanten, zoals leeftijd, geslacht, woonplaats, regio, klasse, opleidingsniveau, beroep en functie.

Komt je doelgroep uit de zakelijke markt? Dan kun je daar de volgende kenmerken bij gebruiken: branche, aantal werknemers, vestigingsplaats, omzet en soort bedrijf.

 

Chatbots implementeren

Onderstaand een aantal voorbeelden over waar de chatbots kunnen worden ingezet.

Chatbot als werkvoorbereider

Vaak wordt de chatbot als werkvoorbereider toegepast, waarbij een chatbot het eerstelijns klantcontact kan afvangen. Denk hierbij aan klantnummers en
e-mailadressen identificeren binnen het bericht en de nodige informatie alvast aanvragen.

Servicemedewerker

Om snelle antwoorden aan de klant te geven kan een chatbot als servicemedewerker dienen. Vaak kan de chatbot diverse basisvragen prima beantwoorden. Er kan ook een korte vragenlijst over de service door de gebruiker worden ingevuld.

Proactief zenden van informatie

Een andere toepassing is het proactief zenden van informatie naar klanten of medewerkers. Zo kunnen chatbots dienen om aan te melden op het ontvangen van proactief informatie. Dan kan het bedrijf elke dag een update van het dagelijkse nieuws.

De mogelijkheden zijn eindeloos

Bovenstaande voorbeelden zijn slechts enkele toepassingen van de oneindige mogelijkheden om chatbots in te zetten. Voor elke vraag of elk probleem is er wel een oplossing te bedenken waarbij een chatbot van toegevoegde waarde zou kunnen.

Denk van tevoren goed na over de toepassing van een chatbot voor jouw organisatie. Houd het takenpakket van een chatbot beperkt tot één taak en zorg ervoor dat deze taak excellent wordt uitgevoerd.

stap 2