Gebruikerstest opzetten en uitvoeren
Bekijk de onderstaande introductie film om te kijken hoe de gebruikerstesten voor de warme chatbot zijn uitgevoerd.
Stappenplan gebruikerstest
Doel van de user-test
Wat wil je met de chatbot bereiken? Stel jezelf de vraag of een chatbot dit kan beantwoorden. Blijf sleutelen aan de antwoorden van de vragen totdat je een allesomvattend en compleet plaatje hebt.
Meten
Stel variabelen op zodat je gericht kunt meten. Een voorbeeld zou het vertrouwen van de (potentiële) klanten kunnen zijn.
Scenario
Stel een scenario op zodat de respondent zich beter kan verplaatsen in de desbetreffende rol. Vanuit het scenario zijn er meerdere mogelijkheden om de gebruikerstesten uit te voeren. Een voorbeeld is het afnemen van interviews en de gebruiker de chatbot laten testen, waarbij de conversaties in de historie binnen Dialogflow kan worden bekeken waardoor de chatbot kan worden getraind.
Interview
Ontwerp een vragenlijst zodat je de variabelen die je hebt opgesteld kunt meten. Meet ook echt wat je wilt meten.
Resultaten
Via Google Forms kun je gemakkelijk een online vragenlijst opstellen die automatisch alle resultaten berekend.
Resultaten interview
De resultaten kunnen vanuit Google Forms worden geëxporteerd naar een Excel document. Door deze resultaten kan de chatbot worden getraind in Dialogflow.
Verbeteren en analyseren
Om de resultaten te bekijken in Dialogflow ga je naar History. Vanuit hier kunnen alle conversaties worden bekeken.